Friday, May 22, 2009

Melukut di tepi gantang II

Bagaikan melukut di tepi gantang
Begitulah aku
Di dalam hidupmu
Ada tiada tak memberi kesan
Hanya aku menanggung
Kerinduan...

Sedih pula dengar lagu Aisyah ni, mendalam maksudnya, mungkin menceritakan perihal dalam konteks percintaan. Tapi peribahasa ini boleh diguna pakai dalam semua sudut, mungkin dari konteks persahabatan, pekerjaan atau pun kehidupan. Kaya sungguh peribahasa orang zaman dulu, macam mana la mereka terfikir untuk mencipta peribahasa ni ek? Dulu saya ingatkan melukut ni perbuatan, tapi masa di universiti pensyarah saya kata melukut ni sejenis tumbuhan, jadinya melukut di tepi gantang ni tumbuhan kecil, sangat kecil yang duduk bertenggek kat tepi gantang tu la, lebih kurang macam tu lah kot penerangannya.

Gantang = suatu alat sukatan lama, alat yang digunakan untuk menyukat (biasanya beras)
Melukut = Melukut atau lemukut ialah pecahan-pecahan beras yang halus, hujung beras
Melukut di tepi gantang = sesuatu yang tidak dihargakan sangat

Kadang-kadang saya pun diibaratkan seperti melukut, ada atau tiada sama sahaja, tiada erti. Keluar tidak mengurangi, masuk tidak memenuhi. Huhu...

Buah embacang masak serangkai
Burung dekut meniti batang
Saya dagang tidak terpakai
Macam melukut di tepi gantang

No comments:

Post a Comment