Thursday, May 14, 2009

Cartoon

Saya suka tengok cerita kartun. Tak tahu kenapa. Mungkin sebab ia nampak kiut dan comel. Sampai sekarang pun saya masih tengok cerita kartun terutama cerita Spongebob. Ala, kartun span yang warna kuning tu, Spongebob ni boleh cakap Melayu tapi kat TV9 je la. Spongebob ni rajin bab kerja, memang boleh jadi pekerja contohla (boleh ke saya jadi macam dia, huhu). Tapi dalam cerita tu saya lebih sukakan Patrick si tapak sulaiman, sebab dia hampeh sangat-sangat. Saya layan je semua cerita kartun kecuali Transformers atau mana-mana yang sewaktu dengannya. Kurang gemar cerita kartun yang ganas atau aksi. Saya suka tengok cerita kartun Jepun yang cakap Melayu macam Detective Conan, Atasinchi, Fruit Basket dan banyak lagi (tak dapat nak senaraikan semua sebab banyak sangatla). Malah saya juga selalu beli komik Detective Conan, buat koleksi. Cerita Wonder Pet pun saya tengok, yang selalu nyanyi lagu macam ni - "kami tak besar, kami tak kuat, bila kerjasama semua jadi mudah", bagus cerita tu, untuk pupuk semangat teamwork, teambuilding pun boleh juga. Sekarang ni saya layan cerita Upin dan Ipin pulak, betul..betul..betul...

Masa zaman sekolah dan matrik dulu, saya suka melukis, melukis kartun. Malah saya sering mengabadikan lukisan kartun saya di kad-kad ucapan good luck atau bookmark untuk dijual oleh kelab sekolah. Wang hasil jualan pula akan disalurkan kepada kelab. Saya tak kisah, janji saya puas dan orang suka apa yang saya lukis. Saya pernah menyuarakan hasrat untuk menjadi seorang pelukis kartun macam Leen Mafia (ala, pelukis dalam komik Ujang tu, sekarang jadi pensyarah UiTM), tetapi ditentang hebat oleh ibu saya. Kata dia kerjaya pelukis kartun ni tak ada masa depan. Tapi saya tengok ramai je pelukis kartun yang berjaya. Akhirnya cita-cita saya terkubur macam tu je, huhuhu...

Bila dah masuk U, minat ini tak diteruskan, saya jarang melukis, sekarang pun dah rasa malas. Minat tu masih ada, tapi mungkin tidak seperti dulu. Huhuhu...

No comments:

Post a Comment