Monday, May 11, 2009

Kisah saya dan Matematik

Saya amat tak suka matematik. Dari kecil sampai besar, saya tak pernah bijak dalam kira-kira. Saya masih ingat masa sekolah rendah, saya tak pernah dapat A dalam subjek Matematik. Otak saya memang lambat faham ilmu berkaitan kira-kira ni. Saya pernah dihukum gara-gara tak dapat nak jawab soalan perimeter dan luas, huhuhu. Tapi mujurlah masa peperiksaan UPSR yang sebenar, akhirnya saya dapat juga merasa nikmat mendapat A dalam subjek yang paling saya benci. Mungkin graf peratusan markah untuk subjek tersebut telah direndahkan pada masa tu (ni andaian saya lah) sebab tu kot saya dapat A.

Teringat pula masa di sekolah menengah, Form 3, cikgu Matematik saya amatlah garang. Tiap-tiap minggu dia akan adakan ujian Matematik. Lebih kurang macam latih tubi. Saya betul-betul tensen dengan subjek ni, tapi memikirkan cikgu yang garang itu, saya menjadi takut dan rajin, sebab kalau tak dapat A, kene rotan, huhuhu. Tapi bila difikirkan balik, bagus juga cara dia, yela, tak pasal-pasal saya rajin buat latihan, hehehe.

Bila masuk Form 4, saya pindah sekolah, cikgu Matematik kali ni amatlah sporting, bila dah sporting ni, saya pun jadi malas, latihan kadang-kadang buat, kadang-kadang tiru, alahai, jahil betullah masa tu. Subjek Matematik kira boleh tahan lagi, masih boleh diterima akal saya ni, tapi subjek Matematik Tambahan amatlah membunuh. Dalam kelas, sayalah antara insan-insan terpilih yang akan menidurkan diri dalam kelas. Bukan sebab tak suka cikgu tu, tapi cikgu tu terlampau bijak sangat sampai saya tak faham langsung apa yang dia ajar, huhuhu. Akibatnya, saya gagal (tak pernah gagal seumur hidup saya, kali ni memang amat dahsyat). Tapi mujurlah masa peperiksaan sebenar, saya masih boleh tersenyum, tak sangka, dalam tidur dan tak buat kerja rumah masih boleh dapat keputusan macam tu, hehehe.

Bila masuk U, saya ingatkan Matematik dah tinggal sejarah, tapi sangkaan saya meleset. Saya kena belajar satu subjek yang dinamakan Asas Statistik sebagai syarat wajib untuk ambil subjek Kaedah Penyelidikan. Memandangkan kursus saya kene buat tesis, nak tak nak memang kena ambil subjek tersebut. Dan macam biasalah, saya dan matematik bukan bagai isi dan kuku. Adoi, tak sukanya, tapi nasib baiklah keputusannya baik walaupun tak lah secemerlang mana, huhuhu.

Ingatkan bila dah kerja ni, saya dah putus hubungan dengan Matematik, tapi masih juga terhubung secara tidak langsung. Saya masih kena buat kira-kira, saya dilantik menjadi bendahari kelab, alahai (^_^")

p/s : Entri ini ditulis dikala saya memeningkan kepala saya dengan kira-kira untuk siapkan akaun kelab ni. Cik Pretty janji nak tolong (sebab dia budak akaun, akaun dapat A, sudah tentu dia lebih bijak daripada saya). Huhu, tapi dia busy pulak, uwaaaa (T___T)

2 comments:

  1. wakaka..akaun i dpt a1..math a2..add maths, biarlah rahsia..hihi..bkn nk tjkkan kebagusan. cuma nk bgtau, w/pun i dpt a1..a2..i tetap x reti nk buat akaun. tp i akan usahakan buat akaun u..kalo xptg ni, esok ke..huhuhu..nk g meting yg xdek jamuan..x syok btol.huhu

    ReplyDelete