Tuesday, May 26, 2009

Mungkin nanti ada kasih...

Sunyinya tidak berteman, carilah selagi bersemangat...

Saya terpanggil untuk menulis entri ini setelah menerima panggilan telefon daripada seorang kawan, kawan baik saya semenjak di bangku sekolah lagi. Perbualan malam tu sangat menarik. Isu jodoh (ahh..balik-balik isu yang sama, hmm).

Kawan saya ni bukanlah tidak cantik, menarik, sedap mata memandang, tidak pernah bercinta dan memiliki budi pekerti yang baik. Jika saya adalah lelaki saya tidak akan teragak-agak untuk mengambilnya sebagai suri. Dia menyatakan kerisauan kerana masih belum berpunya. Ibu bapa di rumah tak usah cerita. Kadang-kadang sudah naik lali setiap kali bertemu sanak saudara yang tidak putus bertanya, ”Bila hendak kahwin?”...

Saya tersenyum. Memahami? (mungkin)... Memang sunyi tidak berteman. Lebih-lebih lagi kawan saya ini bukanlah jenis workaholic, juga bukan jenis bersosial. Banyak masa dihabiskan di rumah. Apabila usia meningkat, punya harta dan kerjaya tapi masih hidup keseorangan, sudah tentu ia terkesan di dalam hidupnya.

Zaman sekarang mungkin tidak sama macam zaman dahulu. Saya ambil contoh kisah ibu saya sendiri, berkahwin di usia 13 tahun, memiliki anak pertama di usia 14 tahun, ish. Jika dibandingkan dengan keadaan sekarang, usia 13 tahun itu saya habiskan di sekolah, masih di Tingkatan 1, alahai...

Kenapa zaman sekarang wanita lambat kahwin? Takut? Berhati-hati? Belum lagi berjumpa dengan Mr. Right? Risau pengalaman lama berulang? Rasa-rasanya macam-macam jawapan yang boleh kita dengar. Tepuk dada tanya minda. Wanita sekarang mungkin tidak sama macam wanita zaman dulu. Wanita dulu mengelek anak, wanita sekarang mengelek briefcase. Mungkin kerana fenomena wanita sekarang kebanyakannya lebih berpendidikan, lebih berkerjaya, pendek kata banyak yang lebih la, mungkin kerana itu lelaki merasa sedikit rendah diri untuk mendekati wanita seperti ini. Tapi, hendak seribu daya bukan?

Saya tamatkan perbualan malam itu dengan memintanya memperbanyakkan berdoa. Dan jangan lupa untuk mencari kerana jodoh tidak hanya datang bergolek depan mata. Carilah selagi bersemangat. Mungkin nanti ada kasih menanti untuknya.

Wanita itu diciptakan bukan daripada tulang rusuk atas untuk memerintah. Bukan daripada rusuk tubuh untuk dipijak, tetapi terletaknya rusuk itu dibahagian dada dan berdekatan dengan tangan. Bermakna perlunya tangan untuk membela dan hati yang mempunyai perasaan dan kasih sayang.

Wallahualam.

3 comments:

  1. Dila,
    Bila nak sampai kad jemputan nih... hihihi..

    Salam rindu,
    Pn Fa

    ReplyDelete
  2. Puan Fa, rindunya, lama tak dengar cerita, hehe..belum lagi la Puan, insyaAllah, kalau aada tu nanti sampailah kadnya, hehehe

    ReplyDelete
  3. La..mana kadnya?
    mu kata hari tu 2009, ni dah jun dah.he.he.he

    ReplyDelete