Monday, May 04, 2009

Menjauh

Kata pepatah, kuman seberang laut boleh nampak, tapi gajah depan mata tak nampak… Saya tak berapa pasti sebenarnya susunan pepatah tu betul ke tak, tapi lebih kurang macam tu lah bunyinya.

Manusia, mudah benar nampak kesilapan orang, tapi buta benar menilai diri sendiri. Mudah benar menegur kesalahan orang tapi payah ‘bangat’ membetulkan kesilapan sendiri. Yup, amat sukar membetulkan sikap yang tak betul yang sudah lama benar sebati dalam diri. Tapi sekiranya mahu menegur orang, molek benarlah kiranya membetulkan diri sendiri terlebih dahulu. Kalau mahu menjadi model atau contoh, tunjukkanlah peribadi yang baik-baik. Kalau mahu orang mengikut, perlihatkanlah sikap terpuji, sehingga orang berasa segan. Tapi ini tidak, menegur tapi tidak diperbetul.

Menegurlah secara berhikmah. Saya lupa dari mana saya baca, tapi terdapat banyak cara untuk menegur orang. Pastinya, bukan secara membabi buta. Saya percaya, setiap apa yang berlaku pasti ada sebab musababnya. Setiap kesilapan yang terjadi sudah tentu ada puncanya. Dan, seharusnya kita memberi peluang kepada mereka yang melakukan kesilapan untuk membela diri. Bertanya, mendengar dan barulah menilai atau menghukum. Bukannya secara berterusan menyerang dan terus menyerang.

Pilih kasih? Berat sebelah? Keduanya membawa erti yang sama. Kalaulah mahu diwujudkan keadilan, terapkanlah sikap adil tersebut. Bukan sekadar cakap-cakap. Dan terapkanlah kepada semua, bukan untuk yang tertentu. Kata orang, kalau mahu melentur buluh biarlah dari rebungnya. Tapi kalau sudah menjadi buluh yang keras macam mana pula? Setiap kesulitan pasti diiringi dengan penyelesaian. Yang penting, adil. Tapi masih wujudkah keadilan tersebut? Hakikatnya, itulah yang berlaku sekarang. Mulut memang senang berbicara, amalan masih tetap yang sama.

Saya benar-benar tawar hati. Benar-benar tiada hati. Mati hati.

2 comments:

  1. i pun ari ni btol2 xdek ati perut...lgsg xdek rs besalah x buat keje 1 apepun. lantak la smua tu. mls nk layan. boring tahap gaban btol arini...

    ReplyDelete
  2. haha, u tiap2 hari xdek hati..muahaha..adoila, uit mana jam blog u nih?

    ReplyDelete