Friday, July 17, 2009

Saya tidak kebal

Pernah tak anda berada dalam situasi di mana anda berasa sudah tidak mahu hidup lagi di dunia ini?

Ya? Tidak?

Jawapan saya Ya. Pernah, tujuh tahun yang lepas. Bila diingatkan kembali, terasa kelakar pun ada. Saya menyeksa diri sendiri. Tidak makan, berkurung dalam bilik, menangis sepanjang masa, betapa bodohnya saya ketika itu. Bodohkah? Tidak juga, mungkin saya tidak matang dan terlalu mengikut perasaan. Menyeksa diri sendiri, kadang-kadang saya rasa mahu bunuh diri. Mujurlah masih ada keluarga dan teman-teman rapat memberi sokongan. Kalau tidak, saya pun tidak tahu apa akan jadi pada saya. Cinta punya pasal.

Itu yang berlaku tujuh tahun yang lepas. Masih muda, masih mentah, tapi cukup memberikan pengalaman kepada saya sehingga mengajar saya untuk lebih kuat. Sekarang? Saya tak pernah menyangka kesudahannya akan berakhir begini. Adakah kali ini saya akan kuat? Saya tetap manusia biasa, sekuat mana pun saya bertahan, saya tetap tidak kebal, selama mana saya bisa bertahan?

Dan jika rasa sedih, alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa ALLAH sentiasa bersamamu.

No comments:

Post a Comment