Wednesday, July 29, 2009

J U J U R

Perlu ke kita jujur dengan pasangan kita?

Saya bertanya housemate saya soalan ini. Kata dia, tak perlu jujur, kalau kita jujur pun belum tentu pasangan kita jujur pada kita. Ermm... betul juga. Tambah dia lagi, mungkin kalau masa bercinta tidaklah perlu terlalu jujur, bila dah berkahwin baru jujur.

Ooo...camtu ek?

Bukankah kita perlu jujur sentiasa? Bagi saya come clean adalah satu perkara yang penting. Jujur dan berterus-terang haruslah diadun bersama untuk memberikan impak yang maksima terhadap perhubungan. Sekali kita berbohong, sejuta kali pasangan kita akan ingat.

Tepuk dada, tanyalah minda masing-masing. Well, bergantung juga pada keadaan, bukanlah menyembunyikan kebenaran atau berbohong, tetapi kadang-kadang bukan semua perkara harus diberitahu. Jika terlampau berterus-terang boleh mencetuskan masalah, lebih baik diam jika itu cara yang terbaik.

4 comments:

  1. akak setuju dengan dila...biasanya dalam "berkawan" akak berpegang, kalau kita jujur, Allah akan tunjukkan kebenaran andaikata si dia tidak jujur...x pernah nak susahkan diri buat edisi siasat..

    tp bila ke arah hubungan yg serius kita perlu jujur terutamanya dalam perancangan masa depan supaya hala tuju seiring dan sejalan dan saling menyokong antara satu sama lain...

    (apa la akak merapu...tgh dlm miting nie...ada notebook...ada wireless plak kan...)

    ReplyDelete
  2. kak maz, kalo dah kawen pun kena jujur ek? huhuhu...

    ReplyDelete
  3. jujurlah secara berpada-pada..kawan n husband-to-be 2 orang yg berbeza..tepuk dada tanyalah melalui istikharah :-P anda akan dapat jawapannya wahai dilla..hehehe (@isyah)

    ReplyDelete
  4. wah..ustazah norai muncul juga dalam komen blog ku, hehehe...istikarah? u dh buat ke? hehehe

    ReplyDelete