Tuesday, July 28, 2009

S A Y A N G

Tetiba je rasa nak buat survey. Entahla, kebelakangan ni saya banyak terkeliru dengan istilah sayang ni. Saya telah buat survey kat beberapa insan terpilih, dan ini jawapan mereka… Jom kita tengok apa kata survey.

Kalau kita sayangkan seseorang, tentu kita tak akan melukakan atau melakukan apa jua perkara yang boleh melukakan hati orang tersayang, betul tak? Jika kita melukakan hati orang tersayang, bermakna kita dah tak sayang kat orang tu, betul ke?

Far : Betul…betul…betul…

Kak Maz : Bagi akak sayang & terluka ni abstrak.... secara biasanya statement yg pertama diguna pakai... untuk statement kedua boleh jadi begitu, boleh juga jadi kerana sangat sayang, kita terpaksa lukakan hati orang yang tersayang demi kebaikan dia... contohnya la, kalau kahwin dengan kita menjadikan dia anak derhaka (sebab ibu bapa tak restu), kerana sayangkan orang tu kita terpaksa tinggalkan dia (luka & terluka) kerana tak nak dia menjadi anak derhaka...

Hani : Hmm… betul.... kalau kita dah sayang seseorang, kita takkan melukakan hati orang tu.. kalau dia terasa hati dengan kita, kita bukanlah dipanggil melukakan hati dia, tapi TERlukakan hati..kan?..hehe..Melukakan, bunyinya macam sengaja..sengaja bermakna dengan niat... ada kemungkinan kita dah tak sayangkan orang tu... tapi bagi saya, sekali saya dah sayang kat orang, kenapa pula kita nak melukakan dia, kecuali kalau ter... luka ni sakit tau.. jadi, jangan lukakan hati orang..

Kak lizah : Bagi akak, mungkin akak bukan jenis yang sanggup berubah kerana pasangan, UNLESS and UNTILL dia bagitahu rasional kenapa dia nak akak buat macam tu... dan of course kalau apa yang dia cakap tu tak masuk akal, akak akan kekal dengan prinsip hidup akak.

Saiful : Tak betul. Kadang-kadang kita tak niat nak sakitkan hati...

Kak Wani : Kurang tepat...

Kak Edda : Tak semestinya.. kadang-kadang disebabkan terlalu sayang la, dia terpaksa menyakitkan hati kita..

Hisham : Kalo kita sayangkan seseorang tu, insyaAllah kita tidak akan menyakitkan atau melukan hati dan perasaan dia, tp kita kena ingat yang kita ni manusia juga tak terlepas daripada melakukan kesalahan, so rumusannya pasangan haruslah saling bertoleransi, jangan terus membuat keputusan yang si dia tidak sayang pada kita tanpa usul periksa dulu..

Cik Pretty
: Tak semestinya. tepuk dada, tanya hati...

Kak Aisyah
: Mengikut pengalaman mcm tu la..bila dah tak rase sayang ... suka-suka je nak sakitkan hati... tapi tu bagi orang yang keras hatinya, kadang-kadang terpaksa korbankan sesuatu even benda yg kita sayang.. maybe terbaik utk kita. Yang penting kasih sayang tu anugerah... berdoalah untuk mendapat kasih sayang tersebut :-)

Saya
: Bergantung pada situasi. Tapi jika kita sayangkan orang tu, kita akan berusaha sedaya upaya untuk tidak melukakan hati orang yang paling kita sayangi, seboleh-bolehnya biar kita yang terluka asalkan orang yang kita sayang bahagia dan gembira... (T_T)

2 comments: