Tuesday, July 14, 2009

Rakan telefon

Mulut dan telinga tidak boleh bekerja serentak. Pilih sama ada anda mendengar atau bercakap. Jika anda sedang mendengar, tutup mulut rapat-rapat dan dengari orang yang sedang bercakap dengan anda...

Tapi kadang-kadang saya lupa juga, mulut ni suka sangat nak mencelah, hehehe. Saya sebenarnya seorang yang introvert (ek?...). Yup, saya sebenarnya pendiam, tak banyak cakap, malas nak cakap banyak. Tapi saya boleh menjadi sangat-sangat ekstrovert dengan orang yang saya selesa berbual. Kalau cakap telefon, selalunya paling lama pun 5-10 minit saya boleh bertahan. Kalau sampai 1 jam atau lebih, itu sangat-sangat luar biasa, amat jarang berlaku, hanya dengan orang-orang tertentu sahaja (sape? muahaha...)..

Saya pendengar yang baik? InsyaAllah, setakat ini, rasanya saya memang patut menjadi pendengar yang berjaya. Cuma kadang-kadang bila menjadi pendengar yang baik, saya juga akan menggunakan otak saya untuk berfikir, maksud saya menyediakan ayat-ayat (cinta) yang bersesuaian untuk di balas. Susah juga kan, tapi itulah hakikatnya. Bila bercakap, nak kena guna psikologi, bukan main sedap mulut je, betul tak?

Tapi, siapa nak dengar saya membebel lagi lepas ni. Rakan telefon saya bakal sibuk...huhuhu...

4 comments: