Thursday, July 30, 2009

Kasih Kekasih


Bukankah jika kita berkongsi perasaan, maka kita harus berkongsi segala-galanya? Termasuk beban yang digalas? Jika benar kita saling berkongsi, bukankah kita harus saling mengambil berat antara satu sama lain. Berkongsi masalah bersama, biarpun sekecil-kecil masalah, apatah lagi yang besar-besar. Bukanlah hendak menyusahkan pasangan tetapi istilah berkongsi itu boleh dilihat dari pelbagai sudut. Mungkin berkongsi pandangan atau nasihat. Ia tidak semestinya tertumpu kepada kewangan semata-mata.

Apa guna saling berkasih, saling menyayang tetapi tidak diserikan dengan perkongsian hati dan juga jiwa. 'Bercinta bagai nak rak', tetapi bila susah, masing-masing menguruskan hal sendiri, alone. Jika benar menyayang, ambillah tahu perihal pasangan, bukan sekadar menabur kata-kata kasih dan sayang semata-mata.

Cuba kita renung kembali ke dalam diri. Ucapan sayang begitu senang diungkap, tapi pernahkah kita benar-benar mengambil berat secara telus akan pasangan. Tonjolkan kasih sayang dengan sikap care, bukan sekadar hanya bertanya 'awak dah makan ke belum' setiap hari. Bukan tidak perlu, tapi perlu lagi ditambah dengan pelbagai rencah lagi.

Berkasih di saat susah dan senang, itulah istilah kasih sejati. Tapi kasih kepada Yang Esa jangan pula dilupai.

5 comments:

  1. apa rencah nya?? share la sket... sy bukan br belajar (0-0)

    ReplyDelete
  2. x reti nak pikir. i x biasa la pikir2 benda2 mcm ni...............

    ReplyDelete
  3. yelah tu...u lg byk pengalaman dari i...

    ReplyDelete