Friday, September 11, 2009

Susah ker nak membahagiakan hati orang?

Situasi 1
Sekiranya anda mahu ke mana-mana, adakah anda akan maklumkan kepada orang-orang penting atau orang yang anda sayangi sekiranya anda telah memulakan perjalanan dan tiba ke destinasi? Ya atau tidak semuanya bergantung kepada anda, tapi mungkin anda harus sedar, sekiranya anda mengabaikan perkara ini, anda sebenarnya merisaukan hati orang kerana jauh di satu sudut, sebenarnya masih ada orang yang mendoakan keselamatan anda. Sudah tentu anda tak mahu membuatkan orang yang anda sayangi tertanya-tanya atau bimbangkan anda kan?

Situasi 2
Setiap kali anda bercuti atau outstation, adakah anda akan menghubungi teman baik atau orang yang anda sayangi untuk bertanya khabar? Memanglah itu privacy anda, anda berhak mendapatkan kedamaian tanpa gangguan sekiranya bercuti atau sibuk dengan perihal kerja sekiranya outstation, tapi tak salah jika anda meluangkan sedikit masa kan? Mungkin satu sms dah cukup membuat orang yang care tentang anda gembira menerima khabar anda. Anda bukan memerlukan satu jam tapi hanya satu saat.

Situasi 3
Jika anda memancing ikan, setelah ikan itu terlekat dimata kail hendaklah anda mengambil terus ikan itu, janganlah sesekali anda lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit oleh bisanya ketajaman mata kail tu dan mungkin akan menderita selagi ia masih hidup. Begitulah juga setelah anda memberi banyak pengharapan kepada seseorang setelah ia mula menyayangi anda hendaklah anda menjaga hatinya, janganlah sesekali anda terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersama anda dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingati anda.

p/s : Renungan untuk anda dan juga diri saya sendiri. Kadang-kadang kita terlupa untuk melaksanakan perkara yang sangat kecil lagi ringkas sedangkan ia amat penting dan memberi kesan dalam hidup seseorang.

No comments:

Post a Comment