Wednesday, January 14, 2009

Dunia ini bulat

Pernah tak anda mendengar ungkapan dunia ini bulat? Mustahil tidak kan. Tapi pernah tak anda terfikir maksud yang tersirat? Pensyarah saya sering menyebut tentang dunia ini bulat. Sekali dengar, mungkin anda akan membayangkan tentang bentuk bumi ini. Tetapi, sebenarnya ada maksud tersirat di sebalik kata-kata itu.

Yelah, pensyarah saya bukannya mengajar subjek Geografi, sebaliknya subjek Etika Kaunseling, sudah pasti apa yang dimaksudkan tentang dunia ini lebih simbolik. Pensyarah saya sering berkata, setiap apa yang kita buat pada orang, orang akan buat balik pada kita. Anda faham tak maksud saya? Maknanya, kalau kita buat baik dengan orang, insyAllah orang pun akan berbuat baik dengan kita, tetapi sekiranya kita berbuat jahat dengan orang, orang pun pasti akan buat jahat juga pada kita.

Dunia ini adil sebenarnya. Kalau kita nak orang layan kita dengan baik, maka kita kenalah layan orang dengan baik juga. Sekiranya kita layan orang secara tidak baik atau jahat, jahat jugalah orang layan kita. Kalau kita nak disayangi, dicintai oleh orang sepenuh hati, sejujur mungkin, maka kita kenalah bersikap seperti itu juga. Ini tidak, selalu menyalahkan orang lain sekiranya terjadi perkara yang tidak diingini. Walhal, semua itu mungkin ada kaitan dan berpunca daripada diri sendiri.


Perasan tak, kalau anda pernah mengutuk seseorang, kemudian benda yang anda kutuk itu terjadi pula kepada anda? Kita mungkin sedar dan nampak kelemahan serta keburukan orang lain, tapi kita buta dengan keburukan diri sendiri. Sesedap rasa mengata orang tapi tidak sedar diri. Jadi, percayalah, dunia ini bulat, jadi berhati-hatilah dengan setiap apa yang kita buat, mungkin tak terjadi pada kita sekarang, tapi mungkin terjadi pada masa-masa akan datang atau mungkin tak terjadi pada kita sekarang, tapi mungkin terjadi pada anak cucu kita atau pun pada orang-orang yang kita sayang.

Mohon dijauhkan daripada perkara-perkara yang tidak elok. Wallahualam...

1 comment:

  1. Semoga hari ini lebih baik dari semalam dan semoga hari esok lebih baik dari hari ini. Go For It!

    ReplyDelete