Wednesday, July 28, 2010

Kerja di bidang yang anda suka

Pernah tak orang datang kepada anda dan bertanya, adakah anda bekerja dalam bidang yang anda suka?

Kadang-kadang, kita minat lain, belajar lain, kerja lain.

Pelajar-pelajar selalu tanya soalan ni,:
"Saya apply course lain, dapat course lain, camne tu miss?"

Kawan-kawan selalu cakap, :
"Aku tak seronok dengan kerja aku sekarang, tak de hati buat kerja, xde passion..."

Kita akan lebih gembira kalo buat perkara yang kita suka. Yup, betul. Ia mempengaruhi kecintaan anda dalam bekerja. Kadang-kadang bila stress bekerja, kita akan rasa nak berhenti, cepat putus asa. Ia makin buat anda stress bila anda melakukan perkara yang anda tak suka, atau lebih tepat, tak suka keja tu, tapi dapat keja tu. Kita tak boleh nafikan, ia mungkin dah tertulis sebagai sumber pendapatan kan?

Alangkah seronok kalo dapat buat atau bekerja tentang yang kita suka. Contoh, kita minat melukis, kita pun bekerja sebagai pelukis. Jadikan hobi sebagai satu pekerjaan. Tapi tak semestinya juga, jika ia kurang memberikan pendapatan yang memuaskan, kita akan stress juga tak mendatangkan hasil.

Susah nak cakap kan?

Ramai bertanya, aku suka tak ngan kerja sekarang?
Oh...

Adakah anda berada di track yang betul?

1 comment:

  1. hmm...so far..sy gumbira dgn ape yg sy ade..keje sy..hidup saya.....kawan2 di sekeliling sy......alhamdulilah...bersyukur....

    kdg2 kite rase tidak suke kerana kite meletakkan persepsi yg negative....tapi, anda yg tahu ape terbaik buat diri anda.....jgn sampai menyusahkan org lain sudah....hohoho....

    secebis pendapat dr cikmat@fazra

    ReplyDelete