Tuesday, March 24, 2009

Berakhirnya Debaran (vol.1)

Akhirnya, berjaya juga saya berdiri di hadapan hampir 43 orang untuk sesi pengucapan awam. Seringkali saya ingatkan kepada pelajar-pelajar saya bahawa untuk menyampaikan pengucapan awam yang baik seharusnya ada kontak mata, nada suara yang jelas, intonasi yang menarik, keyakinan, dan pengucapan tidak tersekat-sekat. Alahai, kadang-kadang mengajar lebih senang dari mempraktikkannya. Saya akui, saya amat berdebar-debar, malah tangan saya juga terketar-ketar. Cumanya di sini, kita harus bijak menyembunyikan kelemahan yang kita ada supaya tidak disedari oleh audien.

Lega, mungkin itulah kata-kata yang sesuai saya gunakan di saat ini. Tapi debaran ini tidak berakhir setakat di sini sahaja, masih ada peperiksaan yang harus saya lalui. Mungkin nampak mudah bagi sesetengah orang, tapi ia amat penting bagi saya.

No comments:

Post a Comment