Monday, May 17, 2010

Parenting styles

Sedikit sharing mengenai parenting styles. Seronok bila kita belajar sesuatu dan aplikasikan dalam kehidupan dan pengalaman sendiri.

Parenting styles by Anne Roe

1. Concentration on the child
Roe mengkelaskan 2 jenis tumpuan emosi terhadap anak-anak iaitu overprotection (terlalu melindungi) dan overdemanding (harapan yang terlalu tinggi). Overprotection akan menggalakkan pergantungan anak2 pada ibu bapa dan menghalang sikap meneroka dan ingin tahu anak2. Kalo overdemanding pula, ibu bapa yang mempunyai permintaan tinggi pada anak2. Ada standard yang perlu dicapai, kalo tak capai standard, akan bagi punishment.

Bagi anak2 yang dibesarkan oleh ibu bapa yang terlalu overprotection atau overdemanding, mereka akan menjadi seseorang yang amat mementingkan pandangan orang lain dan ingin punyai kedudukan kuat dalam hubungan mereka dengan orang lain.

2. Avoidance of the child
Dua jenis avoidance iaitu rejected (tidak diterima) dan diabaikan (neglected). Selalunya, anak2 yang rejected ini mungkin akan dihukum dan tidak disayangi oleh ibu bapa, manakala yang neglected pula selalunya disebabkan oleh sikap ibu bapa yang mempunyai masalah peribadi, terlalu sibuk bekerja.

Bagi anak2 yang dibesarkan dalam suasana rejected, mereka cenderung untuk menjauhi orang lain. Mereka mungkin jadi agresif atau mengelak, dan cenderung untuk bekerja dengan data atau benda compare ngan manusia.

3. Acceptance of the child
Ibu bapa menggalakkan anak berdikari dan pada masa yang sama, tidak mengabaikan anak2 mereka. Ada dua jenis iaitu casual acceptance iaitu ibu bapa kurang memberi kasih sayang terhadap anak2 dan sikap agak tegas. Loving acceptance ialah ibu bapa yang menunjukkan sikap mesra namun menggalakkan anak2 berdikari.

Kesimpulan - anak2 yang dibesarkan oleh ibu bapa yang memberi tumpuan kepada anak2 sama ada overprotected, overdemanding, or loving acceptance selalunya suka berinteraksi dengan manusia, atau memilih kerja yang berinteraksi dengan manusia lain compare ngan data atau benda.

No comments:

Post a Comment