Tuesday, May 28, 2013

homesick

Homesick. Itulah yang aku rasa sekarang. Terasa mahu memohon pindah balik ke kampung halaman. Ia lebih mudah. Setiap hari boleh berulang-alik dari rumah. Tapi ia mungkin juga mustahil melainkan kampus di Kelantan ditambah cawangannya. Ish...semua yang ada di cawangan sedia ada adalah rakyat tegar Kelantan, atau yang berkahwin dengan orang Kelantan. Jadi, peluang aku hanyalah sekiranya kampus baru dibuka. Huhuhuhu. Tapi aku yakin dengan ketentuan-Nya.
 
Sejak remaja aku dah terbiasa tinggal jauh dari keluarga. Semenjak Tingkatan 4. Mungkin semasa sekolah, matrik dan universiti, rasa homesick tidak terasa sangat. Tapi bila bekerja, ia terserlah. Setiap masa rasa mahu balik ke kampung. Tenang dan tak perlu fikir pasal kerja.
 
Beruntung sesiapa yang dapat kerja dan dekat dengan keluarga. Setiap minggu boleh balik ke rumah. Aku perlu memandu sejauh 8-9 jam untuk tiba di rumah.
 
Aku bukan jenis yang suka keluar bersosial. Ya, aku introvert. Aku bergaul dengan mereka yang benar-benar rapat. Bukan tidak peramah, cuma aku lebih selesa bersendirian dan menghabiskan masa dengan ahli keluarga. Mujur ada kakak aku yang tinggal di Negeri Sembilan, bolehlah aku balik ke rumahnya dan habiskan masa di sana.
 
Esok aku akan berkursus. 3 hari. Jauh dari hiruk-pikuk kerja. Ok, bye.

1 comment:

  1. tidak semestinya berada di kampus dkt dgn kmpung akan selalu balik kg kalau bukan duk kat umah.

    hehe.

    dgr cerita kelantan nak tambah kampus.
    seriyesly.
    may be one day, igt, kun fayakun.
    see my case for example.

    bertabah pls!!

    ReplyDelete