Tuesday, November 16, 2010

Bagi peluang bercakap

Saya tahu saya suka mengamuk
bila orang kata saya buat salah
tentang keje saya
saya rasa saya dah berperancangan
tapi orang lain lebih bagus dari saya
saya rasa saya  terkebelakang
saya mahu berjaya seiring
bukan berada di belakang
saya marah2
saya tahu memang saya salah
tapi tak pernah2 kene tegur macam tu
selalu diberi celik akal untuk saya berfikir
tapi kebelakangan ni
cara teguran dah tak sama macam dulu
selalu ditegur dengan lembut
supaya saya sendiri berfikir sama ada tindakan saya betul atau salah
selalu dibimbing saya supaya tahu kesilapan sendiri
semuanya dengan cara yang amat saya senangi
bukan seperti semalam
sehingga saya rasa betul2 rasa terbuang
lalu saya membandingkan diri
dengan anda

saya ingin bercakap
namun keadaan kini sudah jauh tersasar
dah tak sama macam sebelum ini
selalu ada ruang untuk saya menyatakan sesuatu
tapi kini
kata2 saya umpama satu bebanan
untuk didengari
belum sempat saya mula bicara
terus ditamatkan
tanpa ada ruang untuk saya menyusun kata
saya tahu setiap orang ada kesibukan
saya juga tidak terkecuali
cuma jangan buang saya
kerana cara anda membuatkan saya mula berfikir
untuk menjauh diri
betapa kerdilnya saya
disisi anda

No comments:

Post a Comment